Sider

torsdag 2. mai 2013

Uke 31..

Fra 31 uker og 0 dager til 31 uker og 6
dager av svangerskapet.
Vekt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full lengde: 37 cm
 
 
OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen.

Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.

Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til.
 
 
Kjønn:

En liten prins < 3
Navn:

Det er bestemt for lenge siden (29.januar). Men for og si det slik, det forblir hemmelig en god stund enda *til han er ute*

Uker på vei:

31 uker

Uker igjen til termin:

9 + 2

Aktivitet innenfra:

En aktiv liten krabat, spesielt på kveld.

Utålmodig:
Jo, kan vel sei eg er begynt og bli LITT utålmodig no. Det nærmer seg med stormskritt no!

Babyens leie:
 
Lagt seg godt ned i bekkenet. MEN han er fremdeles liten så kan fremdeles skubbe seg oppover så jordmor sa. Så vi får se da på neste kontroll!

Aktivitet på meg:

Ut å gå er alfa omega!
Går jo og en del på jobb, har med andre ord ingen stillesittende jobb.

Søvn:
 
Opp å ned, siste kveldene har eg vært STUP trøtt og sovner omtrent med engang jeg treffer puta. Kan sove 2-3 timer før eg vokner og kan ligge å glo i taket! Vokner gjerne av kramper, tørste, dotrengt.... Gleder meg til han er ute, og ikke minst er kommet inn i en god søvnrytme så jeg kan få en hel natt søvn igjen!
Kynnere:

JA!

Vektøkning:

Sist eg vog meg (forje torsdag), hadde eg lagt på meg 4 kilo. MEN det er jo ikke jeg i den forstand som har lagt de på meg.. Det er jo baby, fostervann, morkake, litt vann  i kroppen!
Strekkmerker:

Nei :)
Matkick:

SKALKEN på brødet.... *synd det kun er 2 skalker på brødet*

Humør:
Jo, greit. Humørsvingninger til tider. Kan fort bli sur og irritert for ingenting!
Tungt?

Ikke tungt, men trøtt er  jeg. Og sliter med bekkenet!! Kunne sovet hele dagen om eg kunne.

Siste innkjøp:
Ikke kjøpt noko nytt på ei stund no.
 
Neste kontroll:

Om ca  3 uker (litt mindre) :)

Forventninger til fødsel:

At fødselen starter av seg selv, som sist. Og at jeg får føde i badekaret som eg vil :) Og at jeg får føde der jeg vil. Skulle det skje noe blir jeg flyttet fra fødeavdelingen jeg skal på til vanlig. Og det vil jeg ikke. Skal ikke ha smertestillende, derfor jeg har valgt og føde der jeg skal.
Og viktig at jordmor er ok og ha med og gjøre også, det er veldig viktigt!

Pakket fødebag?
 
Nei, MEN har vå å kjøpt meg en søt liten bag. Som er sort og rosa *bare MÅTTE ha den*
Noen uker til så begynner eg og pakke tenker eg.
 
Utstyr som mangler:
 
Jo, da mangler fremdeles noko ja, senga står fremdeles på Vestlandet. Og noko anna ting.
 
 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med 31 uker ^^ Ikke lenge igjen nå :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Nei, no nærmer det seg med storm skritt.. Tenker etter denne helga er over har eg KUN 2 arbeidshelger igjen før jeg går ut i permisjon.. Hjelpes meg. Skjønner ikke kor tiden blir av!

      Slett

Blir kjempe glad for en kommentar her på bloggen, ha en strålende fin dag ;)