Sider

tirsdag 1. mai 2012

Sykehuset 25.April - 27.April. 2012

Ble innlagt den 25. April kl 10.30 for min Gastric Bypass operasjon.
Før jeg skulle inn gikk jeg og tok blodprøver så det var i boks så jeg slapp og stresse med det etterpå.
Møtte opp på Akutt mottaket siden det var der jeg skulle møte opp og få seng m.meir.
Ei venninne av meg Siren var med meg på sykehuset!

Her kommer litt bilder fra når jeg kom på akutt motaket:



Her får jeg hjelp av en sykepleier til og ta på nattskjorten (bak frem).


Her krangler jeg meg på med de lekre støttestrømpene jeg måtte ha på meg, følte meg litt gammel der :)

-prøver mer bilder senere i inlegget, men det stopper litt opp her-

Ble så liggende i sengen, fikk veneflon i armen med intravenøst i. Sykepleieren som tok i mot meg sa jeg skulle bli operert IGJENNOM navlen, og da fikk jeg et godt støkk i meg, for det må jo være sinnsykt vondt!!! Så eg fikk beskjed om og vaske navlen min godt med sterilt vann! Sa da til Siren at NÅ går eg hjem slik eg går nå. I denne lekre natt skjorten og disse lekre støttestrømpene OG crogs som eg hadde med meg ;) *ler*



Meget konsentrert om og vaske navlen!

Etter en stund igjen kom legen som skulle operere meg og gav beskjed på at det ikke var lenge før det endelig var min tur.
Han hette Tom Mala han som opererte meg, og Siren spør jo han da : " Hvorfor skal dere gå inn i navlen og operere, er det noe nytt det?
Tom: " Nei, vi skal IKKE gå inn gjennom navlen i det hele tatt. Vi går inn her, her,her, her og her (så viste han på magen).
Meg: PHU, det var da enda godt, for det vet eg evt hadde gjort sabla vondt! Haha..

Ringte pappan min litt tidligere igjen (husker ikke alt i rekkefølge så blir litt kluss), og sa at nå var det snart min tur til operasjon....
Og han sier da: "er du sikker på at du skal dette her nå da?? Du veit da ikke blir meir pinnekjøtt på deg sant" :p
Hehehe, du pappa, du pappa ka sku eg ha gjort uten deg??? :)

Blir omsider trilla opp på operasjonsrommet rundt kl 12.45 tror eg, Siren følger meg et stykke på vei før hu ikke får være med lenger, stakkars Siren begynner og tute litt *søta*, og jeg ligger der rolig og avbalansert :o)
Når jeg kommer inn blir jeg liggende på gangen litt, og så ser jeg han som var operert før meg kommer kjørende forbi meg helt i ørska stakkars.

Kommer så inn på forrommet eller hva det heter før du blir trilla inn på selve operasjonsstua! Der kommer det en meget hyggelig dame, hun hette Ingrid (anestesilege). Som satte en til veneflon på meg. Skulle ha 2 stk. Får litt veske av diverse slag inn i veneflonene (noe jeg ikke husker hva var for noe). Og får en drink eg skal ta på styrten (og FY den smakte ÆSJ og BÆSJ)!

Husker jeg ligger å tenker på forkammerset, at nå blir livet mitt ødelagt, kommer til og bli så dårlig etterpå osv osv, kommer ikke til og kunne spise normalt igjen eller noe ting. Husker så godt eg lå der og grudde meg skikkelig til og gå igjennom denne operasjonen der og da! Lå lenge og tenkte at NÅ trekker eg meg, NÅ NÅ NÅ! Men nei da :)

Da jeg fikk gå inn på operasjonsstua frøys eg skikkeligt, det var kaldt rett og slett. Fikk ålt meg opp i den sengen de hadde det var ikke en vanlig seng. Den var ok og ligge i.
Måtte ta bena litt ut fra hverandre og armene skulle ligge ut! Ingrid sa så at nå tok hu noe i panna som føltes ut som borrelås, men det var for og følge med på søvnmønsteret mitt eller noe sånt, om kor mye sovemedesin eg skulle ha!
Kommer inn en til anestesilege med navnet Thomas. Han var meget hyggelig og snakke med og pen (ja det du såg, han var jo helt dekka så du såg øya.. Hehe)
Noe av det siste eg husker før eg var borte vekk var at Ingrid står å stryker meg i panna med den borrelås greia!

Husker INGENTING før eg vokner opp på oppvåkninga, jeg var kvalm og uvel, hadde vondt. Ringesnora hadde eg ikke så husker jeg lå og dunka i senga og skreik  på hjelp hjelp hjelp. Før omsider noen oppfatta det (tror ikke eg ropte høyt kan du si). Fikk så smertestillende og kvalmestillende. Fikk ligge i ro litt til før eg måtte opp og sitte i en stol. Gikk greit og forflytte seg. Måtte så på do fikk eg beskjed på av sykepleieren som hadde ansvaret for meg. Og gikk på do og rett inn i stolen igjen. Da sovnet eg igjen i stolen! Kirurgen og den pene anestesilegen var nå nedom og titta til meg, syns jeg og huske). Fikk omsider kontakt med sykepleieren igjen og fikk ringt hjem til mamma. Da var klokken rundt 17.15 tror eg.
Fikk komme opp på avdelingen eg skulle være på rundt 18.30 og da satt min lille skjønne datter og ventet på meg på venterommet. Hu skulle besøke mamma`n sin hu ;)

Hadde ringt til mamma igjen litt senere på kvelden (husker det så vidt det er), og klaga på mobilen min at hu måtte sende meg en av sine gamle telefoner, pga min var helt klikka mongo ( det stemte jo også det, så det var jo bra det). Husker jeg ville se Hotell Cæsar men gikk og la meg istedenfor for jeg var så trøtt og sliten. Sov frem til rundt kl 00.00 og så etter det vokna eg HVER 30 min. For en lang og kjedelig natt det var! Helt grusomt. Den tok ALDRI slutt!
Så var det vondt og ligge sånn og ligge sånn. Nei ingenting var bra nok den natta der.

Endelig ble klokken 08.00 og dagvaktene kom på jobb, da var det tid for blodprøve taking, og samtale med lege rundt kl 0900. Og om eg følte meg fin kunne eg få dra hjem samme dag om blodprøvene var fine. Blodprøvene var fine, men eg ville være en dag ekstra pga smerter og eg ville være der en dag til så eg følte meg sikker. *eg betaler nå skatt, så det skulle bare mangle*

Lå å sulla en stund i sengen før eg var ut og vandra litt i koridorene, var en del plaga med luftsmerter, det var sååå vondt oppi skuldra, det var grusomt og det eneste så hjelper da er og gå og gå og gå!

Fikk så endelig lov og spise "mat". Ernæringsdrikke med ekstra protein oppi... Det var greit på smak, sjokolade valgte eg, ble ikke dårlig av det heller heldigvis!

Utpå ettermiddagen lå eg nå bare og døste, fikk nå sett hotell cæsar denne kvelden da :p

Ble sittende ute gangen og snakke med han ene som var operert samme dag som meg, han ble en dag ekstra han også! Han virket piggere enn meg, for jeg var plaga med de luftsmertene og det var ikke han, ihvertfall ikke i samme grad som det eg var. For eg fikk verken rape eller fise eg. Og når det omsider kom enten den ene eller den andre veien var det og JUBLE! Hehe.

Gikk i seng til nattevaktene kom på jobb. Og sovna temmelig kjapt i grunnen, ganske så sliten var eg da!  Og sov helt til nattevakten kom på midtrunden sin for og ta blodtrykk osv for og sjekke meg. Og sovna igjen ganske så kjapt i grunnen, sov vel frem til 0630 eller noe sånt. Lå nå der og las litt bok og bare gjorde ingenting frem til dagvaktene kom og det var ny runde med blodprøver. Legen kom igjen kl 0815 da hadde eg endelig sovna igjen, men han vekka meg. Og sa igjen at om blodprøvene var bra fikk eg dra hjem!
Og hadde heller ikke tatt noe smertestillende siden kvelden i forveien, så nå følte eg meg fin i formen til og komme hjem. Sykehuset fikk bestilt taxi til meg rundt kl 11.30 og taxien kom søren meg ikke før etter ca 2,5 time. Er det muligt? Det er LENGE og ligge å vente når man vil hjem og slappe av! Ja greit man slapper av på sykehuset og, men 2 døgn på sykehus er mer enn nok spør du meg.
Hadde nå heldigvis ei dame på rommet mitt så jeg prata en del med når jeg var der, og vi skal faktisk ta en kaffe når hu er ferdig på sykshus :) Så da får vi håpe vi får det til da.

Litt bilder av magen etter operasjonen:




Dette var min sykehus historie, så om du lurer på noe så er det bare og spørre under kommentarene her, så skal jeg evt lage til et eget innlegg med svar på alle spørsmåla så evt kommer ;)
Spør i vei, jeg svarer gladelig.
Og håper du har fått litt innblikk i hvordan min opplevelse var.











2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med vel overstått operasjon! Du er virkelig tøff! Og takk for at du delte din historie om den store dagen, hvordan du opplevde den... Det hjelper på for de av oss som tenker på å ta en slik operasjon å vite litt mer enn bare det som står av info på nettet osv. Nå håper jeg at det går bra med deg fremover, og det blir så utrolig spennende å følge deg videre :) Håper at du kommer til å oppdatere bloggen masse :D Klem, Elisabeth!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det ;)
      Syns det er lite på nettet (som jeg har funnet) om andre som har tatt operasjonen og delt med andre igjen.
      Så tenkte nå og gjøre det da.
      Kommer et innlegg senere om medesinen eg må gå på og pris osv. Hårreisende priser spør du meg.
      Bloggen blir nok oppdatert ved jevne mellom rom, så også blir delt på facebook :)

      Slett

Blir kjempe glad for en kommentar her på bloggen, ha en strålende fin dag ;)