Sider

torsdag 28. mars 2013

Uke 26 (nærmer seg med stormskritt)

Fra 26 uker og 0 dager til 26 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm
 
 
OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

 
Kjønn:
En liten prins <3
Navn:
Det forblir hemmelig en stund til, mulig til han er ute :)
Uker på vei:
26 uker
Uker igjen til termin:
14 + 2
Aktivitet innenfra:
En aktiv liten krabat :)
Utålmodig:
Nei, ikke enda heldigvis. Er vel litt i det tidligste laget og bli utålmodig enda?
Babyens leie:
Sist kontroll hos jordmor mente hu han hadde lagt seg ned med hode, men det kunne også forandre seg enda.
Aktivitet på meg:
Jobber en del, og er en del ute og går.
Søvn:
Den siste uka har eg våkna et par netter av kramper i beina, og det gjør så inni h***** vondt! Må opp å springe rundt på gulvet for at det skal gi seg. Men bortsett fra det sover eg godt.
Har ikke begynt og springe opp på do om natta enda heldigvis.
Kynnere:
Ja, det har eg til tide og utide, MEN livmora trener bare til den store dagen. Så det er jo helt ok..
Vektøkning:
Lagt på meg ca 1 kg.
Strekkmerker:
Nei :)
Matkick:
Er knekkebrød med ridder ost og paprika. ( det har det vært noen uker nå gitt)
Humør:
Nja, varierer veldig igrunnen.
 Tungt?
Nei, ikke enda :)
Siste innkjøp:
Flott stjerne dress eg har sikla på lenge, body + bukse.
Neste kontroll:
Om noen uker :)
Forventninger til fødsel:
At fødselen starter av seg selv, som sist. Og at jeg får føde i badekaret som eg vil :)
Pakket fødebag?
Venter noen uker til :)
Utstyr som mangler:
Det mangler no litt, men vogn er så å si bestemt hvilken vi skal ha no.
 
 
 

2 kommentarer:

Blir kjempe glad for en kommentar her på bloggen, ha en strålende fin dag ;)