Sider

lørdag 10. november 2012

Fødselshistorien til Amanda 12.02.2008


I 04.00 tiden på natta våkner jeg og har tydelig vondt i magen, og tenker at nå er ting i gang. Prøver og sove litt til, men det var så å si umulig. Lå å vrei meg en stund før eg kom meg opp av sengen og begynte og pakke ned siste delen av fødselsbagen.
Når klokken ble 05.30 ca ringte jeg mamma (som var oppe da pga jobb), og sa at nå var ting i gang her. Hadde allerede ringt pappan til Amanda og gitt beskjed på det.
Ringte pappa også å sa fra om at ting var i gang.
Sendte melding til ei venninne ca 06.30 (tror eg, om eg ikke husker feil), og spurte om hun hadde planer for dagen, og om hun ikke hadde det om hun ville være med på føden den dagen for nå var ting i gang. Tok ikke mangen minuttene før eg fikk svar at hun skulle bare gi sauene mat så var hun på vei ;) Snille Linda. Fikk så melding om eg ville ha noe på butikken og ja, den vordende mor hadde lyst på Grandiosa pizza hu! Hehe.. Linda kom ca kl 07.45 tror eg. Stekte pizza og spiste og prata mellom riene.
Mamma begynte og sende melding i 10 tiden, om at nå måtte eg kontakte føden :p (litt overnervøs da ja, hu skulle jo bli bestemor for første gang). Tok kontakt med de rundt hal 11 tiden, og tok meg en tur ned i 11 tiden om eg ikke tar feil!
Og kom ikke ut igjen heller, kunne dratt ut, men det var så stilt at det var ledigt rom så vi ble.
Ble undersøkt når jeg kom ned og hadde 2 cm åpning, husker det var så flaut og ha med seg folk inn når de var oppi høna for og sjekke centimeterne :p
Måtte jo ringe pappa og få han til og gå å kjøpe Extra for meg, han kom på sykehuset og henta tippekortet mitt og stakk avgårde kåre og handla for meg. (er jo og en ting og tenke på når man er i fødel) hehe.
Kom så inn på rommet mitt som jeg fikk utdelt, stort og fint rom, med tv til og med! Ble målt CTG (tror eg det heter), for og se på riene,hjerteslagene til babyen).
Fikk middag kl 13, var noe karbonade greier. Husker det var godt (det var siste måltidet eg fikk før hu var ute).
Vi satt og såg på repriser av hotell cæsar på dagen og da satt vi og spøka med at ungen var ute i hotell cæsar tiden på kvelden! ja, jøss det kom til og skje.
Hoppa i dusjen rundt 1430 hadde da så sterke rier at og gå i dusjen var kjempe deiligt. Sto der en stund før eg kom ut igjen.
Ba til slutt om epidural, og eg som hele tiden hadde sagt at sm.stillende skulle eg klare meg uten! Da den hersens anestesilegen kom kunne eg virkelig ha tatt livet av gubben! For det første fikk han ikke nåla inn i ryggen (pga jeg var ganske så stor på den tiden, så han hadde ikke lang nok nål), og for det andre så sa han noe som at eg var for godt polstra eller noe i den duren for og få det til!
Husker eg var litt snurt når han dro! Men, hva anna kunne man forvente da?
Tiden gikk og smertene ble verre og verre. Sto i prekestolen og sov mellom riene, for dette var jævla vondt og slitsomt.. Tok ALDRI slutt, men viste det etter hver ri som kom så var en nærmere målet, og godt var det.
Fikk en sprøyte i låret etter det var prøvd med epidural, men det funket jo ikke i det hele tatt den sm.stillende eg fikk. Så fikk det så eg opprinnelig ville, fødsel uten sm. Stillende og det er eg meget fornøyd med i dag!
Linda fikk nå mat etter hvert, men eg fikk ikke en dritt, selv om jeg var sulten. Men det var vel sikkert en grunn til det!
Pappa kom på sykehuset igjen rundt kl 18.00 (med extra lappene mine, som jeg så inderlig hadde bedd om). Sto kun iført sykehusets dritt lekre nattskjorte, husker eg tenkte at nå har eg ikke klær på, herregud hva man tenker under en fødsel! Pappa dro temmelig fort, for tror ikke han syns det var så kjekt og se på «lille jenta hans» ha det så vondt!
Jordmora tok vannet mitt ca 19.10 for da hadde eg 9 cm åpning, så da tok hu like godt vannet, så fødselen kunne bli overstått fortere.
Husker eg sier etter vannet var tatt, at eg må tisse, ja da må du ut på do sier jordmora, NEI, eg tisser i senga sier eg... (ohhh lord), Nei, du må ut på do. Karra meg så ut på do, gjorde fra meg så roper eg NÅ MÅ EG PRESSE! Linda, sa det eg har aldri sett noen som stressa så mye som de jordmødrene gjorde den kvelden der! For de holdt på å lage til «fødesenga» når jeg begynte og rope at eg måtte presse :p Fikk så komme inn i senga og omtrent FØR eg var kommet opp i senga pressa eg.. Og gud det var en lettelse! Heller pressrier enn vanlige rier, pressriene var ikke så vondt (ufattelig nok).
Og når eg var kommet så langt i fødselen (nesten i mål), ja da dreit eg i at det var folk der så så det ene og det andre :p
 
Tror eg pressa i rundt 15 min før en endelig hørte de første skrika, og jeg viste jo heller ikke kjønnet på barnet som skulle komme. Og når eg spør hva det ble fikk eg ikke noe svar, eg kunne få se selv hva det ble, og det ble en velskapt liten datter! VERDENS FINESTE.
Hu kom til verden MIDT i Hotell Cæsar, kl 19.38 kom hun ut. Så dette skal bli en hotell cæsar jente ;)
Mamma og pappa ble ringt, pappan til Amanda ble ringt. Linda ringte for meg ;) Men i dag tenker eg det, at eg kunne tatt den telefonen selv, det hadde vært litt kjekt tror eg!
Mamma og pappa kom på besøk på sykehuset i 21.00 tiden på kvelden, de ville jo hilse på den nye verdens borgeren som var født :) Og selvfølgelig verdens fineste jentebaby kom til verden, og hu er den dag i dag verdens fineste jente på snart 5 år :)
 
Sier det igjen eg, tusen takk Linda for at du ble med den dagen :)
-nå husker eg ikke alt som skjedde den dagen, da det snart er 5 år siden det skjedde, men husker nå noe av det da, så håper dere koste dere med lesningen-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempe glad for en kommentar her på bloggen, ha en strålende fin dag ;)